KRAJOWA RADA NOTARIALNA

plen

Aktualności

2019-10-17 15:08 #

DZIEŃ OTWARTY "ZAMIESZKAĆ I ŻYĆ W POLSCE"

W dn. 5 października br. Ambasada Francuska w Warszawie już po raz drugi zorganizowała Dzień Otwarty „Zamieszkać i żyć w Polsce”. Idea Dnia Otwartego jest kontynuacją organizowanych wcześniej spotkań notarialnych we współpracy z konsulatem francuskim w Polsce. Tradycyjnie uczestniczą w nich także przedstawiciele notariatów Francji i Polski – bowiem spotkania organizowane w Ambasadzie są kontynuacją organizowanych wcześniej spotkań notarialnych we współpracy z konsulatem francuskim.

Fot. Ambasada Francji w Warszawie

Rosnąca liczba Francuzów mieszkających w Polsce to efekt działalności globalnych korporacji, jak i życiowych wyborów. Polskę jako miejsce zamieszkania wybierają zarówno młode osoby, jak i emeryci – wśród nich osoby już związane z Polską, jak i niemające takich związków. Dla nich wszystkich Polska jest przede wszystkim atrakcyjnym miejscem do życia.

Duże różnice w wielu aspektach życia codziennego w Polsce i we Francji – takich jak np. ochrona zdrowia, szkolnictwo, usługi publiczne – stanowią sporą barierę dla Francuzów osiedlających się w Polsce. Aklimatyzację nowoprzybyłych w Polsce ułatwiają firmy zajmujące się regulacją ich statusu. Mogą oni liczyć także na pomoc stowarzyszeń oraz instytucji francuskich działających w Polsce: Association Varsovie-accueil, Association UFE-Pologne, Association Français du monde-ADFE Pologne, Institut Français de Pologne oraz Lycée Français de Varsovie.

Dobrym przykładem takiej pomocy jest także dzień informacyjny dla nowoprzybyłych do Polski Francuzów odbywający się pod hasłem „Zamieszkać i żyć w Polsce”. Zainteresowani mają możliwość zapoznania się z zakresem działalności instytucji francuskich w Polsce, jak i organizacji życia codziennego w naszym kraju. Spotkania te są także okazją do nawiązania kontaktów z reprezentantami szeregu istotnych instytucji oferujących wsparcie w różnych dziedzinach życia.

Tegoroczne spotkanie stało się także okazją do przedstawienia się nowego ambasadora Francji w Polsce, Fréderica Billeta, oraz nowego konsula w Warszawie, Ludovica Rousseau.

Spotkania informacyjne cieszą się nieustająco dużym zainteresowaniem mieszkających w Polsce Francuzów. Uczestnicy przyjeżdżają dosłownie z całej Polski, co świadczy także o potrzebie ich organizacji.

not. Tomasz Kot

więcej...

2019-09-27 14:21 #

10. EDYCJA DNIA OTWARTEGO NOTARIATU

Uczciwie i bezpiecznie. Warto dbać o swój majątek – porozmawiaj o tym z notariuszem – tak brzmi temat tegorocznej, 10. edycji Dnia Otwartego Notariatu, która odbędzie się w sobotę 30 listopada w 28 miastach w Polsce.

„Przeprowadzone kilka lat temu przez Fundację na Rzecz Bezpiecznego Obrotu Prawnego badania wykazały, że notariusz kojarzy się z uczciwością – stąd taki właśnie temat. Będziemy przekonywać, że warto dbać o swój majątek – także dzieląc się z obywatelami wiedzą niezbędną do ustrzeżenia się przed nieuczciwymi praktykami” – wyjaśniał not. Lech Borzemski, koordynujący DON z ramienia Krajowej Rady Notarialnej.

Jubileuszowa edycja Dnia Otwartego Notariatu odbędzie się w dn. 30 listopada br. w 28 miastach w całej Polsce. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba lokalizacji wzrosła o 1/3. „Rozwijamy akcję, ponieważ na przestrzeni lat widzimy nie tylko duże zainteresowanie, ale przede wszystkim ogromną potrzebę edukacji prawnej. Zwłaszcza że stale wchodzą w życie nowe regulacje prawne – często bardzo skomplikowane i przez to trudne do zrozumienia dla obywateli, co może rodzić przykre konsekwencje. Naszą akcją zachęcamy do zadawania pytań notariuszowi, by tych konsekwencji uniknąć” – poinformował Lech Borzemski.

Z szacunkowych danych wynika, że w tym roku informacji prawnych udzielać będzie ponad 600 notariuszy. W tym roku będzie można porozmawiać z nimi także w mniejszych miejscowościach, jak np. Kutno, Leszno, Piła czy Jarosław. „Z naszego 10-letniego doświadczenia w organizacji DON-u wynika, że właśnie w mniejszych miejscowościach potrzeba edukacji prawnej jest największa” – powiedziała not. Małgorzata Nierychła, wieloletni koordynator DON w Łodzi.

Idea edukacji prawnej realizowana jest przez samorząd notarialny nie tylko w czasie Dnia Otwartego Notariatu, ale także w ramach związanej z nim akcji pod hasłem „Bezpłatny wykład notariusza na Uniwersytecie Trzeciego Wieku” prowadzonej od 2015 r. Dotychczas wykłady odbywały się głównie wdużych miastach, od tego roku w akcję włączono także mniejsze miejscowości, jak m.in. Wolbrom, Prudnik czy Sępólno. „Sygnały zwrotne, jakie otrzymujemy od UTW, utwierdzają nas w przekonaniu, że ta akcja jest bardzo potrzebna. Zwłaszcza starsze osoby, które nierzadko czują się zagubione w gąszczu przepisów prawnych, korzystają z okazji, by pozyskać wiedzę teoretyczną niezbędną do podejmowania dalszych życiowych decyzji” – podsumował Szymon Kołodziej, rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej.

Dzień Otwarty Notariatu to najważniejsza inicjatywa społeczna samorządu notarialnego realizowana przez Krajową Radę Notarialną oraz rady izb notarialnych. Nadrzędnym celem DON-u jest edukowanie społeczeństwa w tych obszarach prawa, które leżą w kompetencjach notariuszy, oraz informowanie o szerokim zakresie usług świadczonych w kancelariach notarialnych.

Dzień Otwarty Notariatu 2019 – lokalizacje:

Białystok: Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 2
Bydgoszcz: I Liceum Ogólnokształcące, ul. Plac Wolności 9
Chełm: Urząd Miasta, ul. Lubelska 65
Elbląg: Ratusz Staromiejski, ul. Stary Rynek 25
Gdańsk: Urząd Miejski, ul. Nowe Ogrody 8/12 (sala 107)
Gorzów Wlkp.: Urząd Miasta, ul. Sikorskiego 3-4 (sala sesyjna)
Jarosław: Budynek Starostwa Powiatowego, ul. Jana Pawła II 17
Jelenia Góra: Centrum Handlowe Nowy Rynek, ul. Podwale 25
Katowice: Obiekt Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego, ul. Jordana 18 (I piętro)
Konin: Ratusz, wejście od ul. Wiosny Ludów 6
Koszalin: Urząd Miejski, Rynek Staromiejski 6-7 (hol na I piętrze)
Kutno: Kutnowski Dom Kultury, ul. Żółkiewskiego 4 (sala konferencyjna)
Kraków: Hotel Pałac Bonerowski , ul. Św. Jana 1, Kraków
Legnica: Galeria Piastów, ul. Najświętszej Marii Panny 9
Leszno: Miejski Ośrodek Kultury, ul.Bolesława Chrobrego 3A
Lublin: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego, ul. Gabriela Narutowicza 4
Łódź: Rada Izby Notarialnej, ul. Narutowicza 119A
Olsztyn: Warmińsko-Mazurska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Pl. Konsulatu Polskiego 1
Opole: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II, ul. Minorytów 4
Piła: CH VIVO, ul. 14-go Lutego 26
Piotrków Trybunalski: Miejska Biblioteka Publiczna Mediateka 800-lecia, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 3
Poznań: CH POSNANIA, ul. Pleszewska 1
Puławy: Urząd Miasta, ul. Lubelska 5
Puszczykowo: Biblioteka Miejska, Rynek 15
Szczecin: Urząd Miasta, Plac Armii Krajowej 1 (hol przed salą sesyjną)
Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Wały gen. Sikorskiego 13
Warszawa: Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4
Wrocław: Budynek Starej Giełdy, Plac Solny 16
Zielona Góra: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7 (sala kolumnowa)

więcej...

2019-09-27 12:48 #

KOSZTY APLIKACJI NOTARIALNEJ NIE WZROSNĄ W 2020 ROKU

Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro zapowiedział nowelizację rozporządzeń w sprawie opłat za aplikacje tak, by podwyżka płacy minimalnej nie spowodowała wzrostu kosztów szkolenia.

Zgodnie z dotychczasowym rozporządzeniem wysokość opłaty za aplikacje adwokacką, radcowską i notarialną powiązana jest z kwotą płacy minimalnej. W przypadku jej zapowiadanego wzrostu do 2600 zł w przyszłym roku, również opłata za aplikację musiałaby wzrosnąć. Tak się jednak nie stanie – Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło zmienić rozporządzenia ws. opłat za aplikacje tak, by pozostały one na niezmienionym poziomie. W praktyce będzie oznaczało to zmniejszenie mnożnika, na podstawie którego określa się wysokość opłaty – w przypadku notariuszy będzie on wynosił 2,15 i spowoduje obniżenie opłaty względem obecnego poziomu do 6890 zł.

więcej...

2019-09-09 13:37 #

ZAKOŃCZYŁ SIĘ EGZAMIN NOTARIALNY

W dniach 4 – 6 września 2019 r. na terenie całego kraju odbył się egzamin notarialny, do którego przystąpiły 562 osoby. Wyniki będą znane najprawdopodobniej w pierwszej połowie października.

Zdjęcie: www.gov.pl

Przez pierwsze dwa dni zdający rozwiązywali zadania polegające na opracowaniu projektów aktów notarialnych, natomiast trzeciego dnia zmierzyli się z zadaniem polegającym na opracowaniu projektu odmowy dokonania czynności notarialnej albo uzasadnienia jej dopuszczalności bądź na opracowaniu projektu czynności notarialnej innej niż akt notarialny. Zadania egzaminacyjne przygotowane zostały przez zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele Ministra Sprawiedliwości oraz przedstawiciele Krajowej Rady Notarialnej.

Egzamin został przeprowadzony przez 10 komisji egzaminacyjnych powołanych przez Ministra Sprawiedliwości: po jednej w Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu, po dwie w Krakowie i Poznaniu oraz trzy w Warszawie. W skład każdej z komisji egzaminacyjnych weszło 7 osób: 4 przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości, 2 przedstawicieli delegowanych przez Krajową Radę Notarialną oraz 1 pracownik naukowy, naukowo-dydaktyczny lub dydaktyczny na wydziale prawa w szkole wyższej w Rzeczypospolitej Polskiej lub Polskiej Akademii Nauk, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych.

Wnioski o dopuszczenie do egzaminu notarialnego złożyły 573 osoby, jednak do egzaminu przystąpiły 562 zdających. Wyniki egzaminu będą znane najprawdopodobniej w pierwszej połowie października.

więcej...

2019-06-06 14:24 #

1 000 000 WPISÓW DO REJESTRU SPADKOWEGO

Wiosną bieżącego roku został zarejestrowany milionowy wpis w prowadzonym przez Krajową Radę Notarialną Rejestrze Spadkowym. W tym roku mija też 10. rocznica sporządzania przez notariuszy aktów poświadczenia dziedziczenia.

„W kwietniu br. liczba dokumentów zgromadzonych w Rejestrze Spadkowym przekroczyła milion. W części krajowej Rejestru znajdują się informacje o notarialnych aktach poświadczenia dziedziczenia sporządzonych po 1 marca 2009 r. oraz sądowych stwierdzeniach nabycia spadku wydanych po 8 września 2016 r. W części zagranicznej rejestrowane są europejskie poświadczenia spadkowe wydane po 8 września 2016 r.” – powiedział not. Krzysztof Czaplicki, prezes spółki Rejestry Notarialne. „Aby unaocznić skalę przedsięwzięcia realizowanego przez Krajową Radę Notarialną, wystarczy wskazać, że dziennie wprowadzanych jest 750-1000 nowych wpisów” – dodał Czaplicki.

Rejestr Spadkowy został utworzony na bazie istniejącego od marca 2009 r. notarialnego Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia. Funkcjonuje od 8 września 2016 r. Jest publicznym rejestrem prowadzonym przez Krajową Radę Notarialną na mocy przepisów noweli kodeksu postępowania cywilnego i ustawy – Prawo o notariacie z lipca 2015 r. W Rejestrze gromadzone są informacje o dokumentach potwierdzających prawa do spadku po danej osobie. W polskim porządku prawnym istnieją trzy takie dokumenty. Są to wydawane przez notariuszy akty poświadczenia dziedziczenia (APD), sądowe postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku oraz europejskie poświadczenia spadkowe (EPS) wydawane zarówno przez sądy, jak i notariuszy w sytuacjach, w których mamy do czynienia z elementem transgranicznym.

Celem, jaki przyświecał twórcom Rejestru Spadkowego, było zgromadzenie w jednym miejscu informacji o wszystkich dokumentach potwierdzających prawa do spadku, przede wszystkim zaś zapobieżenie przypadkom kilkukrotnego stwierdzenia nabycia spadku po tej samej osobie oraz ułatwienie odnalezienia informacji na temat orzeczeń sądowych oraz dokumentów wydawanych przez notariuszy.

Więcej informacji: Rejestr Spadkowy

więcej...

2019-05-28 08:10 #

SUKCESJA FIRM RODZINNYCH

Przez pół roku obowiązywania ustawy dotyczącej sukcesji firm jednoosobowych do CEIDG wpisano już blisko 7 tys. zarządców sukcesyjnych, z czego w 365 przypadkach sprawowany jest zarząd sukcesyjny.

Zdjęcie: MPiT

Przepisy ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej nie tylko kreują nowe czynności notarialne związane z powołaniem i odwołaniem zarządcy sukcesyjnego, ale też nakładają na notariuszy wynikające z nich obowiązki rejestracyjne. Krajowa Rada Notarialna nawiązała w tym zakresie współpracę z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Jej efektem stało się utworzenie Rejestru Zarządców Sukcesyjnych – systemu teleinformatycznego do wymiany danych pomiędzy CEIDG i notariuszami, którego zadaniem jest ułatwienie dokonywania wpisów oraz uzyskiwania informacji dotyczących zarządu sukcesyjnego.

Pół roku obowiązywania przepisów tej ustawy stało się okazją do podsumowania i zorganizowania konferencji prasowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii w dn. 24 maja 2019 r., na której obecni byli Katarzyna Skrzek – radca prawny w MPiT, Marek Niedużak – wiceminister MPiT, Krzysztof Czaplicki – wiceprezes KRN oraz Andrzej Bocheński – doradca sukcesyjny i przedsiębiorca rodzinny.

Obecnie w Rejestrze Zarządców Sukcesyjnych znajduje się 365 wpisów. „Można powiedzieć, że w ciągu niespełna sześciu miesięcy funkcjonowania Rejestru Zarządców Sukcesyjnych ponad trzysta przedsiębiorstw uniknęło poważnych kłopotów lub wręcz likwidacji z powodu śmierci właściciela i nieuregulowanej sytuacji prawnej. Mam nadzieję, że instytucja zarządu sukcesyjnego z biegiem czasu będzie zyskiwała coraz większą popularność, co przełoży się na zapewnienie ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstw osób fizycznych po ich śmierci” – podsumował Krzysztof Czaplicki.

W Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii trwają prace nad poszerzeniem przepisów o sukcesji. „Obecnie obowiązujące rozwiązania wymagają uzupełnienia, które uwzględni inne formy prowadzenia biznesu. Właśnie dlatego myślimy o ułatwieniu sukcesji w spółkach handlowych. Przewiduje to część rozwiązań składających się na Pakiet Przyjazne Prawo, który jest już po konsultacjach. Propozycje zmian, podobnie jak było to w przypadku sukcesji działalności jednoosobowej, są odpowiedzią na zgłaszane do nas postulaty w zakresie barier w sukcesji przedsiębiorstw” – zapowiedział wiceminister Marek Niedużak.

Więcej o zasadach ustanawiania zarządcy sukcesyjnego: biznes.gov.pl/sukcesja

więcej...

2019-05-24 14:15 #

XVII OLIMPIADA NOTARIALNA ROZPOCZĘTA

Przez 4 dni stolicą notariatu europejskiego jest Nowy Targ – od wczoraj 410 uczestników z 10 krajów rywalizuje w 10 konkurencjach na XVII Olimpiadzie Notarialnej w Nowym Targu.

„Z każdym rokiem rośnie poziom sportowy uczestników Olimpiady – najlepiej widać to na przykładzie konkurencji sport na wesoło, gdzie jest on zdecydowanie wyższy niż na Sopot Festival” – żartobliwie podsumowuje notariusz Czesław Szynalik, przewodniczący komitetu organizacyjnego. I dodaje: „Konkurencje sportowe budzą ducha walki i pragnienie zwycięstwa – zasada ta dotyczy również notariuszy, co świetnie widać na Olimpiadzie”.

W czwartek 23 maja po ceremonii otwarcia rejenci reprezentujący 11 izb notarialnych w Polsce oraz 9 notariatów zagranicznych stanęli w szranki, rywalizując o zwycięstwo w 10 konkurencjach, m.in. w turniejach piłki nożnej, siatkówki i koszykówki, a także w tenisie, brydżu, lekkoatletyce oraz „sporcie na wesoło”.

Olimpiada Notarialna, której celem jest integracja środowiska notarialnego poprzez sport i zabawę, odbywa się nieprzerwanie od 2002 roku. Jej pomysłodawcą i organizatorem jest Czesław Szynalik, notariusz w Mszanie Dolnej, który zainicjował również takie wydarzenia jak Rajd Rejenta i Mistrzostwa Europy Notariuszy w Piłce Nożnej.

więcej...

2019-05-17 15:27 #

BŁĘDNE INFORMACJE W „RZECZPOSPOLITEJ” Z 17 MAJA BR. – WYJAŚNIENIE KRN

W dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita” w artykule „Uwłaszczenie już nie zablokuje transakcji” autorka podała błędne informacje dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw.

Wyjaśnienie KRN:

W dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita” ukazał się artykuł zatytułowany „Uwłaszczenie już nie zablokuje transakcji” poświęcony projektowi legislacyjnemu procedowanemu przez komisje sejmowe: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu w dniu 15 maja br. W posiedzeniu komisji uczestniczyli przedstawiciele Krajowej Rady Notarialnej: not. Lech Borzemski i not. Mariusz Białecki.

Autorka artykułu przekazała informację, że w przypadku, gdy przedmiotem czynności prawnej jest lokal stanowiący odrębną nieruchomość, notariusz wystąpi z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność, a gdy je otrzyma, przekaże nabywcy lokalu.

Informacja ta nie ma żadnego pokrycia w treści projektowanych przepisów. Projektowane w tej materii przepisy jedynie sankcjonują przyjęty w stanowisku Krajowej Rady Notarialnej pogląd o możliwości rozporządzania lokalem stanowiącym odrębną nieruchomość bez konieczności uprzedniego uzyskania zaświadczenia o przekształceniu. Przyjęta nowelizacja w żadnym przypadku nie przewiduje udziału notariusza w uzyskiwaniu i przesyłaniu do sądu żadnego typu zaświadczeń.

Krajowa Rada Notarialna podjęła już działania zmierzające do odpowiedniego sprostowania informacji podanych przez wzmiankowany wyżej dziennik.

więcej...

2019-04-12 15:37 #

NOWA WERSJA EUROPEJSKIEGO SPISU NOTARIUSZY

W dniu 2 kwietnia br. Rada Notariatów Unii Europejskiej (KNUE) uruchomiła nową wersję Europejskiego Spisu Notariuszy. Utworzona w 2011 r. i dostępna w 23 wersjach językowych platforma zawiera wykaz ok. 40 000 notariuszy z 22 państw członkowskich UE, w których funkcjonuje notariat.

„Europejski Spis Notariuszy jest wynikiem długoletniego partnerstwa z Unią Europejską, która dofinansowała ten projekt. Podobnie jak instytucje europejskie również notariat europejski dąży do tworzenia narzędzi, które będą usprawniały przebieg czynności dokonywanych w obrocie transgranicznym. Europejski Spis Notariuszy jest konkretnym przejawem tych dążeń” – wyjaśnił przewodniczący KNUE Pierre-Luc Vogel.

W Spisie udostępniane są dane kontaktowe notariuszy wraz z listą języków, którymi się posługują. Jest to idealne rozwiązanie szczególnie dla osób, które potrzebują pomocy notariusza w obrocie międzynarodowym, np. przy nabywaniu nieruchomości, zawiązywaniu spółek czy też sprawach spadkowych.

Obsługa platformy jest łatwa, a nowoczesna infrastruktura techniczna czyni wyszukiwanie potrzebnych informacji łatwiejszym i szybszym. Osoby korzystające ze Spisu powinny w pierwszej kolejności wybrać jedno z następujących kryteriów wyszukiwania: miejsce (państwo, region, miejscowość), język lub nazwisko notariusza. Następnie wyświetli się lista notariuszy zgodna z wybranymi kryteriami wraz z lokalizacją ich kancelarii. Po wyborze konkretnego notariusza użytkownik uzyskuje dostęp do jego danych kontaktowych (adres pocztowy, nr telefonu, e-mail, strona internetowa, itp.). Za pomocą formularza kontaktowego można przesłać zapytanie dotyczące ewentualnego terminu spotkania z notariuszem. Oznacza to, że za pośrednictwem Spisu będzie możliwe znalezienie notariusza np. w Rzymie, który zna język polski i który będzie mógł udzielić informacji na temat obowiązujących we Włoszech przepisów prawa, jak również pomóc w wyborze najbardziej optymalnego dla nas rozwiązania.

„Europejski Spis Notariuszy to narzędzie umożliwiające nie tylko notariuszom, ale też i innym prawnikom oraz zainteresowanym osobom bezpośrednie znalezienie notariusza spełniającego określone wymogi, w szczególności znajomości danego języka. Skrócenie procesu poszukiwań notariusza i uproszczenie kontaktu z nim znacząco przyczyni się do podniesienia efektywności czynności notarialnych dla zainteresowanych klientów. Europejski Spis Notariuszy dostarcza informacji, które pozwalają klientom poczuć się pewniej i bezpieczniej” – podsumował not. Tomasz Kot, wiceprezes Krajowej Rady Notarialnej.

Życzymy przyjemnego użytkowania portalu: www.notaries-directory.eu

więcej...

2019-02-26 11:30 #

KONFERENCJA MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI W POPOWIE

Przedstawiciele KRN wzięli udział w 11. konferencji ministra sprawiedliwości z dziekanami wydziałów prawa i przedstawicielami samorządów prawniczych, poświęconej omówieniu wyników egzaminów wstępnych na aplikacje adwokacką, radcowską, notarialną i komorniczą oraz naboru na aplikacje sędziowską i prokuratorską w 2018 r. do Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.

W konferencji, która odbyła się w dn. 19-20 lutego br. w podwarszawskim Popowie, uczestniczyli dziekani 25 uniwersytetów i innych uczelni wyższych prowadzących studia prawnicze oraz przedstawiciele samorządów zawodowych: adwokackiego, radcowskiego, notarialnego i komorniczego, a także członkowie zespołów przygotowujących testy na egzaminy.

Podsumowanie wyników

Do organizowanych przez ministra sprawiedliwości egzaminów wstępnych na aplikacje adwokacką, radcowską, notarialną i komorniczą, które odbyły się w dn. 29 września 2018 r., przystąpiło w ubiegłym roku 6 937 absolwentów 44 uczelni – 18 publicznych, 22 niepublicznych i 4 zagranicznych. Egzaminy zdały 3 544 osoby (51,1%). Największym zainteresowaniem cieszyła się aplikacja radcowska (3 674 osób – 52,9%), kolejne to: adwokacka (2 488 osób – 35,9%), notarialna (596 osób – 8,6%) i komornicza (179 osób – 2,6%). Uczelniami, których absolwenci wydziału prawa w największej liczbie przystępowali do egzaminów na aplikacje w ubiegłym roku, są: Uniwersytet Warszawski (729 osób – 10,5%), Uniwersytet Wrocławski (596 osób – 8,6%) oraz Uniwersytet Jagielloński (532 osoby – 8,7%).

Na konferencji dokonano również analizy stopnia trudności pytań i profilu osób przystępujących do egzaminów, a także porównania wyników osiągniętych przez absolwentów poszczególnych uczelni wyższych. Najlepiej wypadli, podobnie jak w latach wcześniejszych, absolwenci Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, spośród których egzamin zdało 85,5% kandydatów. Drugie w kolejności wyniki uzyskali absolwenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (74,6%), a kolejne absolwenci Uniwersytetu Gdańskiego (72,8%) oraz Uniwersytetu Łódzkiego (72,5%).

Z kolei prezentacja wyników naboru na aplikacje sędziowską i prokuratorską, prowadzone przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, pokazała profil kandydatów aspirujących do wykonywania w przyszłości zawodu sędziego i prokuratora.

Egzaminy na aplikację notarialną

W latach 2006-2018 do egzaminu na aplikację notarialną przystąpiło 11 159 osób, spośród których pozytywny wynik uzyskało 4 106 (36,8%). Największe zainteresowanie tą aplikacją odnotowano w roku 2009 (1 408 zdających) i 2011 (1 113 zdających), od roku 2012 – z jednym wyjątkiem w roku 2014 – liczba kandydatów systematycznie spada. Z roku na rok rośnie za to liczba notariuszy – w 2018 r. zawód ten wykonywało 3 534 osób (2005: 1 694).

W roku 2018 do egzaminu przystąpiło 596 osób, zdało go 195 osób (32,7%). Egzamin został przeprowadzony przez 6 komisji powołanych przez ministra sprawiedliwości dla obszaru właściwości 11 izb notarialnych. Największą zdawalność odnotowano w komisjach w Poznaniu (40,7%), Wrocławiu (38,8%) i Gdańsku (37,2%). W ujęciu procentowym kandydatom na aplikantów notarialnych najmniej trudności sprawiały pytania z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, najwięcej zaś te dotyczące prawa o ustroju sądów i prokuratur.

więcej...

ZNAJDŹ NOTARIUSZA

Wyszukiwarki notariuszy w Polsce i Unii Europejskiej.

mapa notariatów

KOMPETENCJE NOTARIUSZA

Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną.

POLSKO-FRANCUSKIE FISZKI TEMATYCZNE

FICHES THEMATIQUES FRANCO-POLONAISES

REJESTRY NOTARIALNE

DZIEŃ OTWARTY NOTARIATU

30 listopada 2019 r.

Krajowa Rada Notarialna
ul. Dzika 19/23
00-172 Warszawa

tel. (22) 635 78 40, (22) 635 07 83
fax. (22) 635 79 10
email: biuro@krn.org.pl

Valid XHTML 1.1Level Double-A conformance, W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Opracowanie: RejNET
wygenerowano w czasie: 0.08 s.
X

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku, należy zmienić ustawienia swojej przeglądarki.